Novoroční výzva 2020!

Šest týdnů. Šest nákupních seznamů. Šest týdenních jídelníčků. Přes sto receptů. Hromada vychytávek!

Přerušovaný půst

Jednoduché věci bývají často těmi nejfunkčnějšími. Jako třeba přerušovaný půst. Je velmi mocným nástrojem na cestě k lepšímu zdraví i k úpravě váhy. A otvírá nám další rozměr stravování, ve kterém záleží nejen na tom, co jíte, ale také kdy to jíte.

Jak napovídá už název, půjde o půst přerušovaný jídlem. Zní to možná až děsivě, ale dlouho jsem nepotkal způsob stravování, který by bylo tak snadné zařadit do běžného života, přizpůsobit ho svému režimu a měl by tolik zdravotních benefitů.

Ve zkratce jde o to jíst v určitém časovém okně (třeba 8 hodin) a zbytek dne držet půst (v případě 8hodinového jídelního okna bude to půstové trvat 16 hodin). Přitom délku jednotlivých oken, jejich načasování v rámci dne a četnost v týdnu lze individuálně přizpůsobit.

Možná to zní složitě, ale je to naopak velmi jednoduché. Ukažme si to ve zmíněné podobě 8/16. Například patříte mezi typy, kteří ráno nemají chuť do jídla, na snídani si ani nevzpomenou. A tak vaše první jídlo sníte v 11 hodin. Tím začíná vaše osmihodinové Jídelní okno, ve kterém sníte další jídla, poslední nejpozději v 19 hodin. Pak začíná vaše půstové okno, já mám ještě radši název Inzulinové okno, vysvětlím za chvilku. V době inzulinového okna můžete pít vodu, černou kávu, čaj (černý, zelený, bylinný). Takže si ráno v klidu můžete dát kafe a až později první jídlo.

Nebo naopak patříte mezi ty, kteří ráno nemohou být bez snídaně. Tak vaše Jídelní okno začne snídaní a Inzulinové někdy v průběhu odpoledne. Také to nemusí být nutně v poměru 8/16, fungovat bude i 10/14. Nebo můžete být naopak přísnější a zkusit 6/18 🙂

Jak to funguje?

Důležité je právě to půstové neboli Inzulinové okno. Od malička nás učili jíst od rána do večera – snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře, druhá večeře, hlavně nehladovět. S prominutím se celý den pást jako kráva. Jenže po každém jídle (a zvláště po tom „běžném“, postaveném na sacharidových přílohách – chleba, knedlík, rýže, těstoviny, ovesné vločky, cereálie, sušenka atd..) se nám zvedne hladina krevního cukru, a protože to pro naše tělo není úplně fajn stav, k jeho snížení vyloučí inzulín (sníží ho přeměnou na tuk, který uloží!). Jenže tím, jak se to děje od rána do večera, den za dnem, dlouhé roky, určité buňky v těle přestávají na inzulin reagovat, jako by ho neslyšely (nebo ho prostě měly plné zuby a pustily se do ignorace). A tak musí naše slinivka vylučovat inzulinu mnohem víc, aby odvedl stejnou práci jako kdysi.

Tomuto stavu se říká Inzulinová rezistence, tedy necitlivost, netečnost.  A je to pěkný prevít, který stojí za hromadou zdravotních problémů, jako je diabetes 2.typu (a prediabetické stavy), vysoký krevní tlak, vysoká hladina krevních tuků, zvýšená kyselina močová v krvi (tomuto komplexu syndromů se říká Metabolický syndrom), dále ztučnění jater, arterioskleróza ale třeba i syndrom spánkové apnoe, tedy krátké zástavy dechu ve spánku. A ukládání tuku kolem pasu, protože při vysoké hladině inzulinu tělo nedokáže využít tuk jako palivo a vy tloustnete!

Proto půstovému oknu říkáme inzulinové, tělo během něj nevylučuje inzulin a buňky, které na něj přestávají být citlivé, si od něj mohou aspoň na pár hodin odpočinout (běžně se to děje, když spíme, ale často sezobneme nebo vypijeme něco sladkého ještě před spaním a další si dáme hned po probuzení, takže moc odpočinku tam není).

Pravidelné dodržování přerušovaného půstu vede k postupnému obnovování citlivosti na inzulin a následkem toho i ke zmírňování uvedených potíží. Pokud jste zdraví a je Vaším cílem hlavně prevence, zařaďte přerušovaný půst 2x v týdnu. Pokud již některými uvedenými problémy trpíte, stravujte se takto denně (případně zkuste variantu 6/18) a v průběhu několika měsíců můžete frekvenci snižovat. Ale věřím, že se Vám nebude chtít! Navíc je to skvělý způsob, jak se zbavit břišního tuku, protože při nízké hladině inzulinu dokáže tělo lépe využívat tuk jako palivo, vzpomínáte?

Lukáš Bulín

 

Komentáře
  • Stáhněte si zdarma průvodce low carb programem HUBNU JÍDLEM

    Vaše osobní údaje jsou u nás v bezpečí a budeme je na základě vašeho souhlasu zpracovávat podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy. Stisknutím tlačítka vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání eBooku a dalších newsletterů ode nás, které se budou týkat souvisejícího tématu. Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu. Zásady zpracovávání osobních údajů Hubnu jídlem
  • Rubriky
  • Nejčtenější