Zkvašte to!

Levná a snadná metoda kvašené zeleniny – fermentace – je přirozeným procesem tvorby bakterií mléčného kvašení, které při tomto procesu samovolně vznikají. Po pravdě je takto zkvašená zelenina nazývána elixírem zdraví, neboť ve střevě vytváří a udržuje zdravý mikrobiom – a jak víme, ve střevu se tvoří až 80% naší imunity! Kvašená zelenina je bohatým zdrojem vitamínů, minerálů, enzymů, prebiotik a probiotik, pomáhá vylučovat z těla toxiny, zvyšuje imunitu, odstraňuje únavu a snižuje vysoký tlak.

Zkvasit se dá opravdu jakákoli zelenina, nejvhodnější jsou ale tvrdší druhy:

ředkvičky, kedlubny, mrkev, zelí, červená řepa, cibule, květák, brokolice,… V současnosti se kvašená zelenina nazývá i pickles (podle anglického originálu).

Pusťte se do toho:

na 1 kg zeleniny – 15 g mořské soli + trochu kmínu (nebo kopr, rozmarýn, nastrouhaný křen, bobkový list, nové koření..)

skleněná nebo keramická nádoba (stačí i 4L skleněná sklenice s víčkem)

  • něco na zatížení (např. čistý, vyvařený kámen nebo skleněná láhev s vodou na prkýnku)
  • zeleninu nakrájejte na tenké proužky nebo nastrouhejte najemno (čím drobnější kousky, tím dříve zelenina vykvasí)
  • důkladně promíchejte se solí, kmínem a rukama pracujte se zeleninou tak dlouho, dokud nepustí šťávu
  • zeleninu napěchujte do nádoby a zatižte ji, aby byla zcela ponořená ve vlastní šťávě
  • zakryjte nádobu víčkem – pokud nemáte přímo kvasnou zátku, pak použijte nezašroubované, běžné víčko (potřebujeme, aby mohl z nádoby unikat plyn vzniklý kvašením a současně je nežádoucí, aby se k zelenině dostal vzduch z venčí)
  • nádobu se zeleninou postavte do mísy – při kvašení vzniká šťáva, která z nádoby postupně vytéká
  • nechte při pokojové teplotě okolo 20°C kvasit 4-6 dnů (nevystavujte slunci a snaže se nádobu držet ve stejné teplotě – změny zelenině nesvědčí
  • po uplynutí žádané doby kvašení naplňte pickles do sterilizovaných sklenic a uchovejte v chladu i několik měsíců
  • pozor, může se stát, že se po nějaké době na zelenině vytvoří plíseň (kontaminuje se nečistotou např. z nádobí nebo víčka), takovou zeleninu v žádném případě nekonzumujte!

Poznámka: všechny nádoby před použitím ke kvašení vysterilizujte (např. vřelou vodou), aby zeleninu nenapadly i bakterie jiné, než bakterie mléčného kvašení. Jiné bakterie nechcemeJ

Kvašenou zeleninu si přidávejte k jídlu nejlépe denně.

Monika & Lukáš

Komentáře
  • Stáhněte si zdarma průvodce low carb programem HUBNU JÍDLEM

    Vaše osobní údaje jsou u nás v bezpečí a budeme je na základě vašeho souhlasu zpracovávat podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy. Stisknutím tlačítka vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání eBooku a dalších newsletterů ode nás, které se budou týkat souvisejícího tématu. Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu. Zásady zpracovávání osobních údajů Hubnu jídlem
  • Rubriky
  • Nejčtenější